W Przedszkolu Samorządowym w Wodzisławiu, w roku szkolnym 2024/25, grupa dzieci 6 letnich „Gumisie” realizuje projekt edukacyjny „Plastuś wesoły, zaprowadzi nas do szkoły”. Koordynator na terenie placówki: Maria Całka

W miesiącu wrześniu, dzieci realizowały moduł I „Wokół Plastusia” w ramach którego tematem przewodnim był „Plastuś i Przyjaciele z Piórnika. Dzieci poznały postać Plastusia i jego pierwsze przygody. Brały udział w zabawach sensorycznych z plasteliną. Samodzielnie ulepiły własne Plastusie, które zamieszkały w piórniku.

Ponadto w zabawie„ Kolorowe wałeczki” dzieci nazywały kolory plasteliny w pudełku, układały je od najjaśniejszego do najciemniejszego i odwrotnie.

Ponadto przedszkolaki poznały różne rodzaje piórników i przyborów szkolnych. Podczas zabawy sensorycznej „ Co kryje się w piórniku? – rozpoznawały przybory za pomocą dotyku. Na zakończenie dzieci poznały piosenkę „Kolorowe kredki w pudełeczku noszę”.

Wszystkie zrealizowane zadania projektowe sprawiały dzieciom dużo radości.

W październiku, grupa dzieci 6 letnich „Gumisie” realizowała moduł I „Wokół Plastusia”, którego tematem przewodnim były „Jesienne spotkania Plastusia”. Dzieci uczestniczyły w poszukiwaniu darów jesieni. Wykonały postać Plastusia z materiału przyrodniczego. Ponadto przedszkolaki obejrzały film edukacyjny o nietoperzach, poznały wygląd, warunki życia i zwyczaje nietoperzy. Wprowadzono nowe słowo i wyjaśniono pojęcie „echolokacja”. Dzieci słuchały odgłosów wydawanych przez nietoperze. W nawiązaniu do obejrzanego filmu, przedszkolaki wykonały nietoperzową zakładkę do książki, kodowały z nietoperzami, przeliczały je, porównywały ich wielkości, pokonywały tor przeszkód oraz wykleiły własnych nietoperzowych przyjaciół. Wszystkie zrealizowane zadania projektowe sprawiały dzieciom wiele radości.

W Przedszkolu Samorządowym w Wodzisławiu grupa dzieci 6-letnich,
w miesiącu listopadzie realizowała projekt edukacyjny „Plastuś wesoły, zaprowadzi nas do szkoły”.

Podejmowane działania kierowane były tematem przewodnim „Szkoła dawniej i dziś”.

Podczas zajęć dzieci uczestniczyły w projekcji bajek pt. „ O kleksiku
z kałamarza, co na nikogo nie zważa” oraz „ Przybory w szkole w czasach Plastusia”. Dzięki nim dzieci poznały przybory szkolne z dawnych lat oraz mogły zobaczyć jak dawniej uczyli się ich rodzice i dziadkowie. Przedszkolaki chętnie opowiadały o historiach przyniesionych przez siebie przyborów szkolnych należących do ich bliskich.

Dzieci dowiedziały się czym są tarcza i fartuszek szkolny, liczyły za pomocą liczydeł oraz brały udział w zabawach z dawnych lat. Dodatkowo dokonały porównania i podziału przedmiotów na te z dawnych czasów
i z obecnych lat. Ponadto dzieci podjęły próby zaprojektowania „tarcz grupy”
z Plastusiami, a także z wykorzystaniem kolorowej kredy tworzyły portret Plastusia. Podejmowane działania dały dzieciom wiele radości wzbogacając przy tym ich wiedzę.

W grudniu dzieci 6-letnie z Przedszkola Samorządowego w Wodzisławiu zrealizowały kolejne działania programu edukacyjnego „Plastuś wesoły, zaprowadzi nas do szkoły”, którego temat przewodni brzmiał „W oczekiwaniu na choinkę”. Celem działań w tym miesiącu było nie tylko wprowadzenie dzieci w atmosferę świąt, ale także rozwijanie ich kreatywności, umiejętności manualnych oraz zrozumienia tradycji związanych z okresem zimowym.

Dzieci wzięły udział w licznych zajęciach, które pozwoliły im lepiej poznać charakterystykę zimy, zwracając szczególną uwagę na zmiany zachodzące w przyrodzie. Poznawały zjawiska pogodowe, takie jak śnieg czy lód. W trakcie zajęć omawiały również zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie, co pozwoliło im zrozumieć, jak bezpiecznie bawić się zimą.

Ważnym elementem edukacyjnym było przybliżenie dzieciom tradycji związanych
z Bożym Narodzeniem, zwłaszcza tych związanych z choinką. Przedszkolaki miały okazję poznać historie dawnych ozdób choinkowych, takich jak rajskie jabłuszka, słomiane lalki
i łańcuchy czy papierowe jeżyki, które były popularne w czasach ich babć. Z tej okazji odbyła się prezentacja ozdób z dawniejszych i teraźniejszych czasów, podczas której dzieci mogły zobaczyć, jak te ozdoby wyglądały oraz jak różnią się od współczesnych dekoracji choinkowych.

W ramach pracy twórczej, dzieci przygotowywały kartki świąteczne dla seniorów,
a także łańcuchy z papieru, oraz inne dekoracje. Cały proces twórczy był dla dzieci doskonałą okazją do zabawy i nauki. Zaś długi kolorowy łańcuch stał się inspiracją do zabaw ruchowych takich jak „zakręcony lizak”, „w labiryncie Mikołaja”, „ elfy zbierają prezenty”.

Kolejnym interesującym zadaniem były zabawy sensoryczne z folią aluminiową
– dzieci miały okazję eksperymentować z nią w różnych formach: gniotły w srebrne bombki formując kulki, wypełniały kształty gwiazd, rozwijając zdolności manualne i sensoryczne. To zadanie pozwoliło dzieciom poczuć tekstury materiałów i bawić się nimi w sposób kreatywny.

Zwieńczeniem działań grudniowych były zabawy muzyczno-ruchowe, które wprowadziły dzieci w atmosferę świąt.

Podsumowując, miesiąc grudzień w Przedszkolu Samorządowym w Wodzisławiu obfitował w różnorodne działania, które nie tylko rozwijały zdolności plastyczne, manualne i sensoryczne dzieci, ale także wzbogaciły ich wiedzę o tradycjach związanych z zimą i Świętami Bożego Narodzenia. Dzieci poznały historię choinki, tworzyły własne ozdoby, uczyły się współpracy przy dekorowaniu sali, a także wprowadziły się w magię świątecznego oczekiwania. Wszystkie zajęcia miały na celu nie tylko edukację, ale i budowanie radosnej atmosfery, w której dzieci mogły w pełni zaangażować się w świąteczne przygotowania.

ZIMOWE ZABAWY Z HANIĄ I PLASTUSIEM

Styczeń w naszym przedszkolu upłynął pod znakiem zimowych przygód i radosnych zabaw na świeżym powietrzu. W ramach tematu miesiąca „ZIMOWE ZABAWY Z HANIĄ
I PLASTUSIEM”
, dzieci sześcioletnie uczestniczyły w licznych aktywnościach, które pozwoliły im odkrywać uroki zimy oraz rozwijać swoje umiejętności w kreatywny i pełen radości sposób.

Przedszkolaki angażowały się w różnorodne działania, które łączyły naukę z zabawą. Podczas zimowych spacerów i zabaw na śniegu dzieci lepiły Plastusia, który stał się ich towarzyszem w zimowych przygodach. Z entuzjazmem tworzyły także bałwanki i inne śnieżne formy, rozwijając przy tym swoją wyobraźnię oraz sprawność manualną.

Szczególną atrakcją było odkrywanie tajemnic kuligu. Dzieci oglądały ilustracje przedstawiające dawne kuligi, poznając przy tym nowe słowa: janczarki, lejce, kulig. Następnie wzięły udział w zabawie ruchowej „Kulig na start!”, podczas której wcielały się
w role koników i pasażerów, naśladując jazdę po śniegu.

Nie zabrakło również muzycznych wrażeń. Przedszkolaki uczestniczyły w zabawach do piosenki „Kulig”, ucząc się rytmów i zmian dynamiki dźwięku – od cichego po głośny. Wykorzystując instrumenty perkusyjne, próbowały odtwarzać rytm utworu oraz same tworzyły zimowe kompozycje dźwiękowe.

Wspólne opowiadanie historii było kolejną atrakcją miesiąca. Przedszkolaki wymyślały własne opowieści, których bohaterami byli Plastuś i bałwanek, a następnie prezentowały je na grupowej scenie. To była doskonała okazja do rozwijania kreatywności,
a także nauki współpracy i wyrażania swoich myśli.

Zabawy matematyczne również miały zimowy charakter. Dzieci układały sanki według wielkości, przeliczały je i dobierały w pary według określonych cech. Dzięki temu nauka liczenia stała się przyjemnością, a zrozumienie pojęć matematycznych odbywało się
w sposób naturalny i angażujący.

Styczniowe aktywności dostarczyły przedszkolakom mnóstwo radości i nowych doświadczeń. Zimowe zabawy z Hanią i Plastusiem były pełne śmiechu, twórczej ekspresji
i odkrywania zimowych cudów.

W PTASIEJ GOSPODZIE

Luty w naszym przedszkolu był pełen przygód związanych z zimową naturą i światem ptaków. Tematem przewodnim miesiąca było „W PTASIEJ GOSPODZIE”, a Plastuś ponownie towarzyszył dzieciom w poznawaniu nowych zagadnień oraz odkrywaniu tajemnic przyrody.

Przedszkolaki miały okazję przyjrzeć się bliżej ptakom, które odwiedzają nasze ogrody zimą. Dzieci poznały jemiołuszkę, gila oraz sikorkę, a także dowiedziały się, dlaczego niektóre ptaki pozostają u nas na zimę, podczas gdy inne odlatują do ciepłych krajów. Dzięki ilustracjom i prezentacjom multimedialnym najmłodsi mogli zobaczyć, jak wygląda sowa
i poznać jej zwyczaje. Rozmawialiśmy także o przysłowiach związanych z sowami oraz ich znaczeniu w różnych kulturach.

Jednym z najciekawszych działań była codzienna obserwacja odwiedzających ptasich gości, która była źródłem wielkiej radości i ciekawości. Przedszkolaki zbierały także pożywienie dla ptaków, ucząc się tym samym odpowiedzialności za przyrodę i troski
o zwierzęta zimą.

Podczas zajęć sensorycznych dzieci miały okazję bawić się różnymi ziarnami
i kaszami w ramach zabawy „Ziarenka”. Różne zadania z ziarenkami nie tylko rozwijały ich motorykę, ale również pobudzało zmysły wzroku, słuchu i dotyku.

Nie zabrakło również zabaw muzycznych. Dzieci z radością bawiły się do piosenek „Szary ptaszek” oraz „Lata ptaszek po ulicy”, interpretując teksty za pomocą ruchu i rytmu.
W ramach zabawy ortofonicznej „Ptaszki” naśladowały dźwięki wydawane przez różne ptaki, ćwicząc przy tym aparat mowy oraz koncentrację.

Luty w przedszkolu minął pod znakiem troski o ptaki, poznawania ich zwyczajów
i rozwijania wrażliwości na piękno zimowej przyrody. „Ptasia gospoda” dostarczyła dzieciom wielu radosnych chwil oraz nowych doświadczeń, które na długo pozostaną w ich pamięci.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne przygody w nadchodzących miesiącach!

WIOSENNE PRZEBUDZENIE

Marzec w naszym przedszkolu upłynął pod znakiem budzącej się do życia przyrody. Tematem przewodnim miesiąca było „Wiosenne przebudzenie”, a Plastuś towarzyszył dzieciom w odkrywaniu pierwszych oznak wiosny i zdobywaniu nowych doświadczeń.

Dzieci wyruszyły na wiosenne spacery, by wspólnie poszukiwać pierwszych zwiastunów nadchodzącej pory roku. Podziwiały przebiśniegi, krokusy i inne wczesne kwiaty, poznając ich nazwy oraz dowiadując się, które z nich są objęte ochroną. Zwieńczeniem tych obserwacji było malowanie farbami pracy plastycznej na powietrzu „Wiosenne spojrzenie na świat”.

Nie zabrakło również aktywności związanych z zakładaniem „Zielonego ogródka Plastusia”. Przedszkolaki poznawały warunki wzrostu roślin, rozpoznawały i nazywały nasiona, a także sadziły cebulki kwiatów i zioła zarówno w ziemi, jak i w wodzie. Dzieci poznały zasady dbania o roślinkę, aby móc obserwować zmiany zachodzące z dnia na dzień.

Marzec był także okazją do rozmów o krecie – małym mieszkańcu podziemnych korytarzy. Dzieci dowiedziały się, że kret jest objęty częściową ochroną gatunkową, poznały jego zwyczaje oraz sposób życia. W ramach wspólnej pracy stworzyły tunel z kartonowych pudełek, przez który mogły się przeciskać, wcielając się w rolę kreta. W ogrodzie przedszkolnym odbyły się również zabawy ruchowe „Przejdź przez tunel”, które sprawiły dzieciom mnóstwo radości. A także wykonały pracę plastyczno- techniczną „Kopiec kreta”.

Dzieci miały także okazję do zabaw matematycznych z wykorzystaniem nasion
i kwiatów, podczas których przeliczały, segregowały i porównywały elementy według różnych kategorii. W ramach zajęć rozwijających wyobraźnię i umiejętność opowiadania dzieci wspólnie układały historyjkę obrazkową „Jak rośnie roślinka”, ucząc się przy tym logicznego myślenia i budowania krótkich wypowiedzi.

Muzyka i ruch to nieodłączny element każdego miesiąca w przedszkolu. Tym razem dzieci nauczyły się piosenki „Cóż to za nowina, wiosna się zaczyna”, do której wykonywały radosne ruchy i gesty, naśladując zmiany zachodzące w przyrodzie. Podczas „Wiosennego koncertu” przedszkolaki próbowały rozpoznawać odgłosy przyrody, wsłuchując się w śpiew ptaków, szum wiatru i inne dźwięki budzącej się do życia wiosny.

Marzec w naszym przedszkolu minął w atmosferze radości i ekscytacji związanej
z nadchodzącą wiosną. Dzięki różnorodnym aktywnościom dzieci miały okazję rozwijać swoją ciekawość świata, zdobywać nowe umiejętności i z jeszcze większą uwagą obserwować zmieniającą się przyrodę. Z niecierpliwością czekamy na kolejne przygody, które przyniesie nam wiosenny czas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *