W Przedszkolu Samorządowym w Wodzisławiu w roku szkolnym 2024/2025 realizowana jest innowacja pedagogiczna pn. ,,Mali Odkrywcy Wielkiej Brytanii „.
Innowacja została wprowadzona w grupach 4 i 5 latków, ,,Pszczółki” oraz ,,Smerfy” przez nauczyciela j. angielskiego, Annę Kowalską.
Celem innowacji jest nauczanie języka angielskiego w sposób atrakcyjny, z wplataniem elementów wiedzy o krajach anglojęzycznych.
Dzieci poznają język obcy w swobodny sposób, podczas zabaw ruchowych, stolikowych, w sposób interaktywny, słysząc również język w naturalnej formie w audiobookach czy anglojęzycznych animacjach.
Innowacja jest realizowana na bazie Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego,,Mali Odkrywcy Wielkiej Brytanii”.
Podsumowaniem innowacji był Międzyprzedszkolny Przegląd Piosenki Polsko-Angielskiej ,,Melodie Dwóch Języków „: https://przedszkolewodzislaw.edu.pl/2025/06/10/miedzyprzedszkolny-przeglad-piosenki-polsko-angielskiej-melodie-dwoch-jezykow/





- British Landmarks Coloring







5. Union Jack Craft – Kodowanie na dywanie, wykonanie flagi Wielkiej Brytanii













12. London bridge game – wykonanie piosenki i zabawa ruchowa u ,,Pszczółek” – ,,London bridge is falling down „



7. British Weather










10. Paddington Bear
Grupa Smerfy obejrzała animację ,,The Adventures of Paddington Bear”, opowiedziała, o czym ona była, wplatając słowa w języku angielskim. Dzieci w sposób naturalny posługiwały się językiem. Wykonały pracę plastyczną.









11. Royal guard dress up



15. Map of the UK – zapoznanie dzieci z mapą Wielkiej Brytanii

16. King’s Birthday Card- wykonanie i wysłanie kartki z okazji urodzin do króla Karola III.



















17. British Festivals
,,The Valentine’s Day „


, ,The Saint’s Patrick’s Day”





































19. Scottish dance




20. The Crown Making.
Grupa ,,Pszczółki” własnoręcznie wykonała korony, a następnie każde dziecko wcielało się w role króla Karola III lub Królowej Camilli podczas Dnia Postaci z Bajek.


22. British Garden































23. British Fairytales



24. Music from the Beatles- Mini impreza taneczna z utworami zespołu The Beatles

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„MALI ODKRYWCY WIELKIEJ BRYTANII”
– nauka języka angielskiego poprzez poznawanie kultury i historii krajów anglojęzycznych
W roku szkolnym 2024/2025 w Przedszkolu Samorządowym w Wodzisławiu realizowana była innowacja pedagogiczna „Mali Odkrywcy Wielkiej Brytanii” – nauka języka angielskiego poprzez poznawanie kultury i historii krajów anglojęzycznych. Autorem innowacji jest Anna Kowalska, nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz języka angielskiego. Innowacją objęto dzieci 5-letnie z grupy „Smerfy” oraz 4-letnie z grupy „Pszczółki”.
Badania wykazują, że wczesne rozpoczęcie nauki języka obcego przynosi lepsze rezultaty w późniejszym życiu. Młodsze dzieci są bardziej otwarte na naukę nowych dźwięków i struktur językowych, co pozwala im szybciej przyswajać język angielski w sposób naturalny i płynny.
Zapoznanie dzieci z kulturą i historią Wielkiej Brytanii i krajów anglojęzycznych pomaga w kształtowaniu postaw otwartości, tolerancji i szacunku wobec innych kultur. W dobie globalizacji umiejętność porozumiewania się
z osobami z różnych krajów oraz zrozumienie ich kultury stają się kluczowe.
Innowacja łączy naukę języka z elementami kultury i historii, co sprawia, że proces edukacyjny staje się bardziej interesujący i angażujący dla dzieci. Multidyscyplinarne podejście pozwala na lepsze zrozumienie i zapamiętanie materiału.
Interaktywne metody nauczania, takie jak gry, zabawy, warsztaty i projekty artystyczne, zwiększają zaangażowanie i motywację dzieci do nauki. Nauka przez zabawę jest efektywnym sposobem na przyswajanie wiedzy w młodym wieku.
Praca w grupach, realizacja projektów i interaktywne zajęcia sprzyjają rozwijaniu umiejętności interpersonalnych, takich jak komunikacja, współpraca i kreatywność. Te kompetencje są kluczowe w dalszej edukacji i życiu zawodowym.
Cele innowacji:
1. Rozwijanie umiejętności językowych:
• Zapoznanie dzieci z podstawowymi słowami i zwrotami w języku angielskim.
• Utrwalenie słownictwa dotyczącego codziennych przedmiotów, kolorów, zwierząt,
liczb i podstawowych zwrotów grzecznościowych.
• Ćwiczenie wymowy i rozumienia słuchanego tekstu poprzez śpiewanie piosenek,
słuchanie bajek i rozmowy.
2. Zrozumienie i docenienie kultury Wielkiej Brytanii:
• Wprowadzenie dzieci do podstawowych elementów kultury brytyjskiej, takich
jak tradycyjne święta, potrawy, muzyka i taniec.
• Nauczanie dzieci o ważnych postaciach i wydarzeniach z historii Wielkiej
Brytanii w sposób przystępny i ciekawy.
• Przedstawienie dzieciom brytyjskich zabytków i symboli
3. Rozwijanie umiejętności językowych:
• Zapoznanie dzieci z podstawowymi słowami i zwrotami w języku angielskim.
• Utrwalenie słownictwa dotyczącego codziennych przedmiotów, kolorów, zwierząt,
liczb i podstawowych zwrotów grzecznościowych.
• Ćwiczenie wymowy i rozumienia słuchanego tekstu poprzez śpiewanie piosenek,
słuchanie bajek i rozmowy.
4. Zrozumienie i docenienie kultury Wielkiej Brytanii:
• Wprowadzenie dzieci do podstawowych elementów kultury brytyjskiej, takich
jak tradycyjne święta, potrawy, muzyka i taniec.
• Nauczanie dzieci o ważnych postaciach i wydarzeniach z historii Wielkiej
Brytanii w sposób przystępny i ciekawy.
• Przedstawienie dzieciom brytyjskich zabytków i symboli narodowych oraz omówienie ich znaczenia.
5. Rozwijanie kreatywności i umiejętności praktycznych:
• Zachęcanie dzieci do udziału w różnorodnych aktywnościach artystycznych, takich jak kolorowanie, rękodzieło,
• Organizowanie scenek rodzajowych, zabaw w udawanie i role-playing, aby rozwijać umiejętności społeczne i językowe.
6. Kształtowanie postaw otwartości i tolerancji:
• Kształtowanie pozytywnego stosunku do różnorodności kulturowej poprzez poznawanie obyczajów i tradycji innego kraju.
• Promowanie współpracy i pracy zespołowej w czasie realizacji zadań projektowych.
• Rozwijanie empatii i szacunku wobec innych kultur i tradycji.
7. Wzbogacenie wiedzy o świecie:
• Rozszerzenie horyzontów dzieci i zwiększenie ich świadomości geograficznej poprzez naukę o Wielkiej Brytanii i innych krajach anglojęzycznych.
• Zachęcanie dzieci do zadawania pytań i eksplorowania nowych tematów związanych z kulturą i historią Wielkiej Brytanii.
• Inspirowanie dzieci do dalszego uczenia się języka angielskiego oraz poznawania innych kultur w przyszłości.
Innowację rozpoczęto wykonaniem zadania „Royal Family Roleplay”, podczas którego dzieci ćwiczyły przywitania i pożegnania w języku angielskim z wykorzystaniem wizerunków członków rodziny królewskiej, m. in. króla Karola III, królowej Kamili, księżnej Kate, księcia Williama oraz królewskich dzieci. Przedszkolaki chętnie oglądały portrety królewskich postaci i odgrywały scenki sytuacyjne, Podczas zabawy każde dziecko wcielało się w jednego z członków rodziny królewskiej, zakładając korony i maski, witały się nawzajem: „Good morning, King Charles”, „Hello, Princess Charlotte”, a na zakończenie żegnały się: „Goodbye, Your Majesty”, „See you later, Prince George”. Dzięki tej aktywności dzieci uczyły się, że język to narzędzie komunikacji i klucz do poznawania innych tradycji i zwyczajów. Przedszkolaki nauczyły się piosenki „Hello, how are you?”, dzięki której potrafiły tworzyć krótkie dialogi, np. „Hello, how are you? I’m great, thank you”.
Kolejno dzieci obejrzały prezentację multimedialną „Famous Britons”, z której dowiedziały się, kim była Królowa Elżbieta II, Król Karol III, William Shakespeare, Jaś Fasola, Isaac Newton, J. K. Rowling, David Beckham czy zespół The Beatles, Przedszkolaki mogły posłuchać muzyki wywodzącej się z Wielkiej Brytanii, doświadczyć prawa grawitacji, które odkrył Newton.
Następnym etapem realizacji innowacji było stworzenie gazetki ściennej
o Wielkiej Brytanii, dzieci wykonały zadanie „British Landmarks Coloring”, poznając znane brytyjskie zabytki, takie jak Big Ben, Pałac Buckingham, Stonehenge, London Eye czy Tower Bridge. Poznawanie zabytków, prezentowanych na kartach obrazkowych (flashcards), połączono z wykonaniem zadania „London Bus Adventure” – dzieci wsiadały do autobusu wykonanego ze styropianu i w rytmie piosenki „The wheels on the bus” przemieszczały się z miejsca na miejsce.
Jednym z elementów prezentacji na korytarzu było wykonanie zadania Royal Guard Dress-Up, dzieci zapoznały się z prezentacją multimedialną o Strażnikach Królewskich, kim są i jakie są ich zadania, zasady musztry i tradycje, które towarzyszą ich służbie przy brytyjskiej rodzinie królewskiej. Następnie dzieci miały możliwość wcielenia się w role strażników, przymierzając czapkę – bermycę i czerwony mundur, ćwiczyły stanie na baczność, maszerowanie i poważną minę, co wcale nie było łatwe i dostarczyło wszystkim dużo śmiechu. Dzieci poznały nowe słowa, takie jak „Royal Guard”, „Queen”, „King”, „March”. Każde dziecko wykonało także swoich strażników, którzy ozdabiali gazetkę przy wejściu do przedszkola.
Jesienią przedszkolaki poznawały słownictwo dotyczące pogody, wykonały także zadanie „British Weather” oraz „Map of the UK”. Dzieci poznawały charakterystyczną pogodę w Wielkiej Brytanii, porównywały pogodę w Polsce i w Anglii, zapoznały się także z obrazkową mapą Wielkiej Brytanii i dowiedziały się, że jest ona podzielona na Walię, Anglię, Szkocję i Irlandię Północną.
Kolejnym wykonanym zadaniem przez przedszkolaki było „Union Jack Craft” – kodowanie na dywanie, podczas którego dzieci ułożyły na dużej macie flagę Wielkiej Brytanii, potem wykonały to samo tylko na kartach pracy.
„British coins” – dzieci 5 letnie ćwiczył przeliczanie z wykorzystaniem brytyjskich monet i banknotów, porównywały nominały angielskie z polskimi, opisywały różnice między banknotami.
„Paddington Bear – nasz brytyjski przyjaciel” – „Smerfy” oraz „Pszczółki” poznały postać misia Paddingtona, który przybył aż z Peru do Londynu w poszukiwaniu przyjaciela. Dzieci poznały charakterystyczne elementy wyglądu Paddingtona, każdy przedszkolak wykonał własnego misia na kartce papieru i ozdobił zgodnie z opisem. Dzieci poznały nowe słówka związane ze światem misia, tj. „bear, hat, sandwich, marmalade, train station”. Nie zabrakło również wspólnego oglądania filmu animowanego o Paddingtonie oraz zabaw ruchowych, w których dzieci wsiadały do pociągu i odwiedzały Londyn. Ponadto w grupie Pszczółek prowadzony był projekt „Mały miś w świecie wielkiej literatury”, którego bohaterem był inny miś, o imieniu Bruno, dzieci miały możliwość porównać wygląd misiów i próbowały wspólnie z nauczycielem wymyślić, jak mogłoby wyglądać w rzeczywistości spotkanie obu misiów.
Kolejne zadanie to „London Bridge Game” – dzieci nauczyły się piosenki tradycyjnej „London Bridge is falling down”, a następnie poznały zabawę ruchową do tego utworu. Dzieci często w różnych momentach dnia w całym roku szkolnym chętnie wracały do tej zabawy ruchowej.
Następnym wykonanym zadaniem, wymagającym dłuższego przygotowania, było „King’s Birthday Card” – wspólnie z dziećmi zrobiliśmy i wysłaliśmy kartkę urodzinową dla Króla Karola III z życzeniami w języku angielskim i różnymi dodatkowymi elementami, takimi jak flaga brytyjska z kuleczek bibuły, portret koronacyjny pary królewskiej. Dzieci nauczyły się utworu „Happy Birthday”, a gdy kartka była gotowa, wspólnie wybraliśmy się na pobliską pocztę i wysłaliśmy kartkę do Pałacu Buckingham. Przy okazji dzieci dowiedziały się, w jaki sposób funkcjonuje poczta i co można tam nadać.
„British Festivals” – podczas wykonania tego zadania, również rozłożonego na kilka etapów, dzieci poznały zwyczaje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy, Halloween, St. Patrick’s Day, Valentine’s Day. Dzięki temu dzieci poznały kulturę innych krajów anglojęzycznych, miały możliwość porównania tradycji polskich i angielskich.
W ramach obchodzonego w przedszkolu „Dnia Postaci z Bajek” dzieci z grupy „Pszczółek” wzięły udział w przedszkolnym konkursie „The Royal Crown”. Każde dziecko podczas zajęć miało za zadanie wykonać koronę z papieru, wszystkie prace zostały docenione, nagrodzone dyplomem oraz drobnym upominkiem.
„Castles and knights” – podczas realizacji tego zadania dzieci zapoznały się z prezentacją multimedialną ze zdjęciami słynnych brytyjskich zamków, takimi jak m. in. Windsor Castle, Tower of London, Edinburgh Castle czy Urquhart Castle. Dzieci miały możliwość wcielania się w role rycerza, króla, królowej i odgrywania prostych scenek, poznając nowe słowa i frazy („castle, sword”).
Czas karnawału był natomiast przeznaczony na tematykę baśniową, przepełniony był zabawą i tańcem. Dzieci z grupy „Smerfów” zapoznały się z tańcem szkockim, rozpoczęły przygotowania do nauki jego elementów, zapoznały się z wyglądem tradycyjnego stroju szkockiego. Podczas Walentynkowego Balu Karnawałowego przedszkolaki zapoznały się z tradycjami związanymi z Valentine’s Day, nauczyły się nowych słów, takich jak „love, heart, friend”, robiły serduszkowe laurki dla siebie nawzajem i uczyły się, jak mówić sobie wzajemnie coś miłego, zarówno po polsku, jak i po angielsku („I like you”). „Pszczółki” oraz „Smerfy” miały również okazję poznać muzykę zespołu The Beatles i potańczyć do niej podczas balu.
„British Garden” – wspólnie z dziećmi posadziliśmy rośliny w doniczkach w sali, poznając nazwy poszczególnych ich elementów („stem, root, flower, leaf, seed, fruit”). Dzieci obejrzały również krótki filmik dotyczący roślin charakterystycznych dla Wielkiej Brytanii, takich jak m.in. a thistle (oset), a daffodil (żonkli), a rose (róża), a shamrock (koniczyna), a heather (wrzos), a primrose (pierwiosnek) czy a holly (osrtrokrzew). Podczas spacerów wiosennych dzieci poszukiwały pierwszych, polskich kwiatów, by potem móc porównać je z kwiatami brytyjskimi.
W trakcie roku szkolnego podczas zajęć języka angielskiego oraz w toku codziennych zajęć dzieci śpiewały różne piosenki w języku angielskim, każdą z nich uczyły się z wykorzystaniem metody Total Physical Response (TPR) – nauka połączona z ruchem. Dzieci bardzo chętnie bawiły się i uczyły jednocześnie, poznając całe frazy i zwroty w języku angielskim, intuicyjnie rozumiejąc również ich znaczenie.
Ponadto w ciągu roku dzieci wielokrotnie słuchały różnych anglojęzycznych książeczek przy pomocy kodu QR, osłuchując się z językiem angielskim, dzieci pięcioletnie ponadto potrafiły opowiedzieć po polsku treść opowiadania, dzieci uczyły się z każdego opowiadania kilku nowych słówek.
„Nursery Rhymes” – realizacja tego zadania z innowacji również trwała cały rok, dzieci uczyły się różnych, krótkich rymowanek, takich jak np.. „Humpty Dumpty”, „Baa, baa, black sheep”, „Twinkle, twinkle little star”, „London Bridge is falling down”, „Five little monkeys”, „One little finger”. Lubianą zabawą, zwłaszcza przez dzieci pięcioletnie, były tzw. odwrócone zajęcia, gdy to dzieci wydawały polecenia i wcielały się w rolę nauczyciela, np. „Ola says touch your nose”, „Ola says sit down”, „Ala says close your eyes”. Dzięki tym ćwiczeniom można było doskonale zaobserwować, jakie efekty przynosi innowacyjne nauczanie języka angielskiego.
Podsumowaniem innowacji „Mali Odkrywcy Wielkiej Brytanii” było zorganizowanie Międzyprzedszkolnego Przeglądu Piosenki Polsko-Angielskiej „Melodie Dwóch Języków”. Przegląd miał miejsce 28 maja 2025r. Wydarzenie zgromadziło przedszkolaki z różnych placówek z rejonu powiatu jędrzejowskiego. Dzieci zaprezentowały swoje umiejętności wokalne w języku polskim i angielskim.
Organizatorem było Przedszkole Samorządowe w Wodzisławiu oraz Miasto i Gmina Wodzisław. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym przez Kuratorium Oświaty w Kielcach, Burmistrza Miasta i Gminy Wodzisław, pana Dominika Łukasika, Fundację Dwujęzycznego Przedszkolaka, „Dreamy English” – Szkołę Językową w Szczekocinach i Sędziszowie. Patronatem medialnym Przegląd objęło TVP3 Kielce, Echo Dnia Kielce. Sponsorzy:- Urząd Miasto i Gmina Wodzisław- Bank Spółdzielczy w Wodzisławiu, Dreamy English – Szkoła Językowa Szczekociny, Sędziszów, Piekarnia Świerkowscy, Market „KIWI” Justyna Kapela w Wodzisławiu.
W Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Piosenki Polsko-Angielskiej ,,Melodie Dwóch Języków” wzięło udział 40 uczestników z placówek oświatowych z terenu powiatu jędrzejowskiego. .Celem przeglądu było nie tylko rozwijanie talentów muzycznych dzieci, ale także promowanie nauki języka angielskiego oraz integracja środowisk przedszkolnych.
Przerwy między występami uczestników urozmaiciły dzieci z Przedszkola Samorządowego w Wodzisławiu: inscenizacjami „The very hungry caterpillar”, „Bartolito – the little rooster”, zaprezentowały również taniec szkocki i krakowski. Dzięki temu zrealizowano kolejne zadania innowacyjne, jak prezentacja tańca szkockiego („Scottish dance”), którego pięciolatki uczyły się stopniowo dwa miesiące, a także „Traditional songs” – dzieci przedstawiły metodą TPR piosenkę „Bartolito – a little rooster”, przywitały zebranych piosenką „Hello, how are you?”. Dodatkowo, najmłodsze, trzyletnie dzieci, przedstawiły inscenizację „The very hungry caterpillar”.
Niewątpliwym autem całej innowacji było nawiązanie współpracy ze szkołą językową „Dreamy English”, działającą na terenie Sędziszowa oraz Szczekocin. Dzięki tej współpracy udało się pozyskać wiele interesujących rekwizytów, a w dniu przeglądu dzieci miały możliwość posłuchania Native Speakerów i ich ojczystej mowy, Brytyjczyka, Jasona oraz Amerykanina, Michaela. Panowie wspólnie z dyrektorem szkoły językowej, panią Patrycją, przybliżyli zwyczaje panujące w ich rodzimych krajach. Opowiedzieli, jak wygląda zwyczaj picia herbaty o piątej (Five o’clock tea), nauczyli zebranych kilku charakterystycznych słówek związanych z tym zwyczajem (tea, cup, biscuit, sugar., teapot). Ponadto zebrani mieli możliwość degustacji oryginalnych, angielskich ciasteczek, „short bread”, dzięki temu zrealizowano zadanie „Tea party”.
Wszyscy uczestnicy Międzyprzedszkolnego Przeglądu Piosenki Polsko-Angielskiej „Melodie Dwóch Języków” z zaangażowaniem prezentowali przygotowane utwory, co spotkało się z entuzjastycznym odbiorem publiczności.
Nagrodzone zostały wszystkie występy, jednak szczególnie wyróżniły się 2 prezentacje, dzieci zdobyły vouchery na wyjątkową lekcję języka angielskiego „Tea Party” z Native Speakerem z Dreamy English. Takie inicjatywy są doskonałą okazją do wspierania rozwoju dwujęzyczności wśród najmłodszych oraz promowania edukacji poprzez zabawę i muzykę.
Podczas wydarzenia udało się pozyskać stroje Misia Teddy Eddy oraz strój gwardzisty królewskiego. Dzieci miały okazję zobaczyć w pełni umundurowanego strażnika Royal Guard. Ponadto przygotowana była fotościanka oraz maski z wizerunkami rodziny królewskiej, korony, dzięki czemu dzieci mogły chociaż przez chwilę poczuć się jak członek rodziny królewskiej.
Innowacja „Mali Odkrywcy Wielkiej Brytanii” przyniosła szereg pozytywnych efektów, zarówno dla dzieci, nauczycieli jak i placówki. Działania realizowane w trakcie roku wspierały rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny dzieci, dzięki łączeniu nauki języka z elementami kultury, dzieci rozwijały swoją wiedzę o świecie, zdolności językowe oraz umiejętności społeczne. Innowacja dostarczyła ciekawych i różnorodnych treści, które wzbogacały ich doświadczenia edukacyjne. Dla placówki innowacja przyniosła możliwość promocji w środowisku zarówno lokalnym jak i na szczeblu powiatowym, zacieśniła współpracę między instytucjami.
Anna Kowalska